tiistai 8. lokakuuta 2013

Laivalla lasten kanssa

Viikko sitten kävimme neiti M:n kanssa pikavisiitillä Suomessa, tai ei niinkään edes visiitillä vaan Baltic Princessin 23 tunnin Tukholma-Turku-Tukholma risteilyllä, jossa siis vaan käydään kääntymässä Turun satamassa ilman maihinnousua.  Menomatkalla mukana olivat myös uudet kamumme, eli toinen Lidingössä asuva suomalainen äiti-tytär parivaljakko, joka oli matkalla Suomeen lomalle.

Laiva lähti Silja Linen terminaalista seitsemän maissa aamulla ja takaisin olimme seuraavana päivänä kuuden pintaan aamusta. Melko aikaisilla herätyksillä mentiin siis. Buffetithan on perinteisesti laivalla "se juttu" ja mekin aloitimme reissun aamupalabuffetin äärellä. Sen sijaan lounaan nautimme yhdessä laivan monista listaravintoloista ja iltapalakin syötiin vain laivan kahvilassa. Illallisbuffet jätettiin tälläkertaa väliin, koska se olisi alkanut vasta Ruotsin aikaa kello 20.30, jolloin olimme pikkuneidin kanssa käymässä jo yöpuulle. Varasin meille ihan perushytin erillisillä vuoteilla, mutta olin onneksi hoksannut pyytää hyttiin erillisen turvalaidan neiti M:n sänkyyn, joten neiti nukkui laivassa oikein hyvin, itse en jostain syystä niinkään. En tiedä häiritsikö laivan pienoinen keinunta, stressasinko aikaista aamuherätystä vai miksi en oikein saanut nukuttua. Sinällään laivassa oli kyllä oikein rauhallista tiistai-iltana, melu ei siis ainkaan ollut huonosti nukutun yön syynä.

Lapsille laivassa oli paljon kaikennäköistä kivaa, kuten leikkihuonetta pallomerineen ja tietysti ihanan pitkiä käytäviä juoksenteluun. Lisäksi lapsia viihdyttivät muutamaan otteeseen päivän aikana itse Muumipeikko ja Pikku Myy! Muumit on meillä tällä hetkellä tosi in, joten kuten arvata saattaa, niin muumien tapaaminen oli pienelle kaksivuotiaalle tosifanille se kaikista kovin juttu koko reissussa!

Buffetissa itsensä täyteen ahtamisen lisäksihän laivalla "kuuluu" tietysti myös shoppailla halvoissa tax free kaupoissa, eiköstä vaan ;) Itse jätin sattuneesta syystä viinakaupat tälläkertaa väliin, mutta tuliaistobleronet piti tietysti herra M:lle hakea ja jotain kosmetiikkaakin ostin itselle. Arvelin etukäteen, että vilkasnäppisen, kaikesta kiinnostuneen kaksivuotiaan kanssa kosmetiikkakaupassa on syytä toimia nopeasti, joten olin tehnyt ostoslistan jo kotona valmiiksi Siljan nettisivuilta löytyvän katalogin avulla, suosittelen!

Kaikenkaikkiaan laivalla vietetty päivä oli oikein mukavaa vaihtelua arkeen, varsinkin kun oli kivaa seuraa mukana. Ja ei kyllä ollut kallis extempore miniloma, olisiko meidän hytti kustantanut peräti 30 euroa vai olikohan sitäkään! Jännä juttu muuten, miten jo kaksivuotiailla voi toimia kemiat niin hyvin yhteen kuin neiti M:llä ja hänen uudella ystävällään, josta on tullut jo näinkin lyhyen tuntemisen jälkeen tosi tärkeä kaveri. Neiti puhelee uudesta ystävästään päivittäin ja mielikuvistusleikeissä juuri hänelle tehdään usein ruokaa, lähipuistossa kiikkuessaankin neiti muistaa mainita, missä kiikussa ystävä kiikkui viimeksi heidän nähdessään. Ja mikä parasta, nämä uudet kaverit asuvat vain yhden piiitkän alamäen (tai kotiinpalatessa ylämäen) päässä meistä! :)
Leikkihuone
Lempileikki
Syömässä
Kaverukset ajelulla
Muumia odotellaan...

Jammailevat muumit
Nyt ollaan lähellä!
Tuliaiset

1. Olipa hyviä suklaita, kiitos vain. Toblerone ei ole koskaan huono valinta :)

Neiti on kyllä löytänyt itselleen mukavan kaverin, josta tuntuu puhuvan hyvinkin usein. Pitää mennä joku kerta porukalla laivalle. Jospa siellä olisi taas uumit seilaamassa :)

- M

Kiitos kun jätät kommenttia!